Başka bir arzunuz… ( Bankacılıkta Marka değeri )

Konu tabii ki yine iletişim ve reklam…Ama tüm bu kavramların bir insanlığa, öngörüye dayandığının eksenini bozmadan… Öncelikle şunu açmak lazım. Reklamveren vizyonunun marka ve yaratıcık üzerindeki etkisi en az yaratıcının kendisi kadar önemli. Bu otomobil benzin kardeşliği gibi bir konu… Benzin yoksa gitmiyor bu marka… Kulağıma bazı patronların Para çığılıkları geliyor tabii… Ama burada benzinin ta kendisi reklamveren. Garanti’nin bu konuyla direkt veya indirekt ilgili arkadaşları değil konu. Aslında üzüldüğüm bir malesefler zinciri…

Akın ÖNGÖR önüne sıfatlar ekleyince değerlenen bir isim değil. Kişiliği ve insani değerlerle iş olgusunu samimiyet düzleminde birleştirmeyi başarmış bir insan.. Soyadı da pop sanatçıları gibi reklam amaçlı uydurulmuş ta değil…. Bu aralar yok piyasalarda. Kendi yaptığı şaraplarla sarhoş olmakla meşgul müdür bilemem ama ben olsam vah Garantim diye içerdim elbet… Oysa bu Akın ÖNGÖR dönemi, uzaktan bile izlense bir ders niteliğinde idi. Türkiye’de marka..reklam ilişkisinin en önemli ve neredeyse tek örneği… Bankacılık üst düzey hizmet sırrının kaşifi ve komutanı Akın bey ve yönettiği orkestranın doyumsuz hizmet konserleri her zaman alkışlandı. Ben de olsam şimdi ayaklarımı sıvar, üzüm ezerdim. Hatta üstünde dans bile ederdim. Mandolin eşliğinde dostlarımla kol kola girer bir sağa bir sola savrulurdum, başım döne döne…Ama o bunları hakederken hiç başı dönmedi…

Ancak şimdi Garanti’nin başı dönüyor… Karar verenlerin başı dönüyor… Ajans akşamdan ( Akın’dan kalma da diyebiliriz ) kalma muhtemelen henüz işe bile gelmiş değil ( malum ajans işte )… Ortalık duman olmuş…

Bu şarabı nasıl içeceğini bilen adam döneminde Garantiye reklam çekmek referanstı…Orda çalışmak en üst düzey kariyer demekti… O toplantı masalarına oturmak ve reklam anlatmak bir ayrıcalıktı…

Reklamın özü, hizmetin sözüdür. Bu ilke çok dillendirilmez ama herkes bilir ki; Olay budur. Evet Garanti hala en iyi hizmet bankalarından biri ama artık insanlar nezninde ayrıcaklı bir üst kimlik değildir… Reklam üslubun her zaman tartışılır, beğenilir, beğenilmez, konu o değil… Konu yaptığın ürünün özü itibariyle anlamı… Yani PARA. Yani insanların en çok ihtiyaç duyduğu, hayatını belirlediği o değer… Onunla dalga geçtiğin anda, bırak merdivenden yuvarlanmayı, Genel Müdürlük binanızın çatısından düşmüş gibi olursunuz. Yani o kadar hızlı…Sert…Acımasız olur bu son.

İşte ÖNGÖR’ü bu demek. Akın beyin yaptığı da bu (ve reklama değer veriş biçimi de)… Şimdi o yok. Bu bize Türkiye’de hala kurumların insan vizyonuna önem veren liderlere ne kadar ihtiyaç duyduğumuzun gerçeği… Oysa size devredilen mekanizma bir çok açıdan sağlam. Teknolojik altyapısı kuvvetli ( ama yenilikçi değil )…

Bu yaıyı istediğiniz son dönem reklamına dayandırın. Akın sonrası dönem Kalkın gidiyoruz dönemi sanki…İstemiyorsunuz çünkü reklamı. İtiyor sizi… Halktan para koparma budalılığına düşmüş, jargonu, üst kimliği parçalanmış, bir gel vatandaş söylemciliği yakışmıyor… Karakteri değişerek türküler çalıp tipografik oyunlar oynayan, gel ber i yar gel beri…Madem geldin ver bari yaklaşımı !!! .. Hele o Garanti haber bülteni saçmalığına ne demeli… Yapılmaz, yapılamaz. Reklam adına, yaratıcılık adına bu kurgu cinayeti işlenemez… Bu kim vurdu ya gitmektir…Faili meçhuldür. Ama reklamın failleri hep aynı yerde toplanır, ortak karar verilir. Reklamın üstünde tartışılır, özgür ve yaratıcı çözümler bulunur ve marka insan bütünlüğünden uzaklaşmaz, aksine yaklaşır…

Hmmm…İşte toplantı masasında bütün failler oturuyor, Bu cinayeti kim işledi acaba… Herkes sus pus ve ben yapmadım ama diyen bakışlara sahip… Ve sessizliği bozuyorum:

Bu bir cinayet değil. Bu; Mahkeme heyeti tarafından onaya bağlanmış bir idam cezası… Suçlu Garanti… Masum yere gitti gariban !

Rahmeti beyefendi Adnan Menderes geldi aklıma. Astılar garibimi… Ama yıllar sonra bir grup tasfiye edildi, sessizliğe gömüldü. Birileri de ona kimliğini ,itibarını geri verdi… Bakalım Garanti nasıl ve kimler tarafından aklanacak, ve reklam anayasasında öngörülen şartlar nasıl değişecek te bu değer tanımazlar cezalandırılacak…

Bir kaç not: Espri yeteneği ve uygulaması özünde dalga geçmeyi barındırmaz. Hedef kitleniz PARA ile ilgili ise, yani herkes ise bu hiç kaldırılmaz… Özünde emanetçi, koruyucu ve yüceltici değerler sahip bir iş yapıyorsanız hiç yapılmaz. Emanet edilen para sizin deği çünkü. O olmadan yoksunuz…Marka yok. O yüzden reklam oyuncak değil, değer paylaşım anlayışını yüceltmeli. Bunu da önce hizmet kalitesiye, bütünlük anlayışı içinde müşterinizle nasıl paylaştığınızla belirlenir…  Bunlar bankacılık anayasası…

Bir ara marka adına içimde çiçekler de açmadı değil. Hah ! dedim işte… Yola girildi. Şu ağ ören kızın hikayesi… Onu da sen yaptın Garanti… Adında garanti kelimesi var… Anlamı büyük…Alameti Farikan dört yapraklı bir yonca… Yani az bulunan bir değer…Ben hala bulamadım bir tane bile Garanti dışında…Bulan var mı… Bu dört yaprak senin nerede konumlandığını gösteriyor…

Mükemmel insan, mükemmel  hizmet, mükemmel altyapı ve mükemmel iletişim…

Senin görevin tüm bunları birbirine bağlayan, altyapısı ile insan gücünü kullanarak mükemmel işler yapmak ve bunu insanlara anlatarak sana bağlı paydaşlar yaratmak…D

değerler, trendler değişsede bu bankanın odağında hep yaratıcı çözüm oldu. Hepsi de insan odaklı, pratikliği gösteren çözümler… Aslında bu millet bankacıları sevmez biliyorsunuz. Siz elinizde bir  bayrak tutuyorsunuz. Siz sevilen bankacılarsınız… İnsan sevdiğini bu halde görmek ister mi !

Yazdım herşeyi işte… Hatta ukalalık yapıp, tüm dönemler boyunca sahip olduğunuz değerler bütününü de hatırlattım ve şimdiki gelecek zaman tioları da verdim…

Başka bir arzunuz…

Argün albayrak

  1. Yorum bırakın

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: